Adım 1: Her Şeyin Başladığı Yer - Main Metodu
C# kodunuzu yazmaya başlamadan önce, kodlarınızı nereye yazacağınızı bilmelisiniz. C#'ta yazdığınız her konsol uygulaması, çalışmaya Main adında özel bir yerden başlar. Şimdilik burayı programınızın "giriş kapısı" olarak düşünebilirsiniz.
using System;
class Program{ static void Main(string[] args) { // Bütün kodlarımızı bu süslü parantezlerin arasına yazacağız. }}
Adım 2: Ekrana Mesaj Yazdırma - Console.WriteLine()
Bir programcı olarak yapacağınız ilk şey, genellikle ekrana bir mesaj yazdırmaktır. Bu, hem kodunuzun çalıştığını görmenizi sağlar hem de kullanıcıya bilgi vermek için en temel yöntemdir.
Komut: Console.WriteLine("Yazmak istediğiniz metin");
-
Console: Ekrana (konsola) erişmemizi sağlayan bir sınıftır. -
WriteLine: Console sınıfının bir metodudur ve parantez içindeki metni ekrana yazdıktan sonra bir alt satıra geçer. -
("..."): Çift tırnak arasına yazılan metinler, ekranda görünecek olan ifadedir. -
;: C#'ta her komut satırının sonuna noktalı virgül konulur. Bu, "bu komut burada bitti" demektir.
Örnek:
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Merhaba, Dünya!");
Console.WriteLine("C# öğrenmeye başladım.");
}
Çıktı:
Merhaba, Dünya!C# öğrenmeye başladım.
Alternatif Bakış Açısı: Eğer yazıyı yazdıktan sonra bir alt satıra geçmek istemiyorsanız, Console.Write() komutunu kullanabilirsiniz. Bu, birden fazla ifadeyi aynı satırda birleştirmek için kullanışlıdır.
Adım 3: Verileri Saklamak - Değişkenler
Programlamada verileri (sayılar, metinler vb.) geçici olarak saklamak için "değişken" adı verilen kaplar kullanırız. Her değişkenin bir tipi ve bir adı vardır.
En Temel Değişken Tipleri:
-
string: Metinsel veriler için kullanılır. (Ör:"Ahmet") -
int: Tam sayılar için kullanılır. (Ör:25) -
double: Ondalıklı sayılar için kullanılır. (Ör:10.99) -
bool: Sadecetrue(doğru) veyafalse(yanlış) değerini alabilen mantıksal veriler için kullanılır.
Tanımlama: veriTipi degiskenAdi = deger;
Örnek:
static void Main(string[] args){ string ad = "Ayşe"; int yas = 30; double boy = 1.65; bool ogrenciMi = false;
// Değişkenleri ekrana yazdıralım Console.WriteLine(ad); Console.WriteLine(yas);}
Adım 4: Kullanıcıdan Bilgi Almak - Console.ReadLine()
Programınızı interaktif hale getirmek için kullanıcıdan veri almanız gerekir. Console.ReadLine() komutu, kullanıcının klavyeden bir şeyler yazıp Enter'a basmasını bekler ve yazdığı değeri bir string olarak size verir.
Komut: Console.ReadLine();
Örnek:
static void Main(string[] args){ Console.Write("Lütfen adınızı girin: "); // Write kullandık ki imleç yanında beklesin string kullaniciAdi = Console.ReadLine(); // Kullanıcının girdiği değer kullaniciAdi değişkenine atandı
Console.WriteLine("Hoş geldin, " + kullaniciAdi + "!"); // Metinleri '+' ile birleştirebiliriz}
Çıktı (Kullanıcı "Ali" girerse):
Lütfen adınızı girin: AliHoş geldin, Ali!
Önemli Not:
Console.ReadLine()her zamanstringtipinde veri döndürür. Eğer kullanıcıdan sayı alıp matematiksel bir işlem yapmak isterseniz, bustringdeğeri sayıya çevirmeniz gerekir. Örnek:int yas = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
Adım 5: Karar Verme Zamanı - if-else Blokları
Programlarımızın "akıllı" davranmasını sağlayan en temel yapı, karar mekanizmalarıdır. "Eğer şu şart sağlanırsa bunu yap, değilse şunu yap" demenin yolu if-else bloklarıdır.
Yapısı:
if (koşul)
{
// Koşul doğru ise bu blok çalışır.
}
else
{
// Koşul yanlış ise bu blok çalışır.
}
Örnek: Kullanıcının yaşını alıp reşit olup olmadığını kontrol edelim.
static void Main(string[] args){ Console.Write("Lütfen yaşınızı girin: "); int yas = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
if (yas >= 18) { Console.WriteLine("Ehliyet alabilirsiniz."); } else { Console.WriteLine("Ehliyet almak için henüz çok gençsiniz."); }}
Pratik Özet ve Eylem Planı
Tebrikler! Artık C#'ta küçük ama işlevsel bir program yazmak için gereken temel komutları biliyorsunuz.
Öğrendiğimiz Komutlar:
-
Console.WriteLine(): Ekrana bir satır metin yazar. -
string,int,double,bool: En temel veri tipleri. -
degiskenAdi = deger: Bir değişkene değer atama. -
Console.ReadLine(): Kullanıcıdan metin girişi alır. -
if-else: Bir koşula bağlı olarak farklı kod bloklarını çalıştırır.
Hemen Uygulamak İçin Eylem Planı:
-
Ortamınızı Hazırlayın: Bilgisayarınıza Visual Studio Community (ücretsiz) kurun veya Replit gibi online bir C# derleyicisi açın.
-
"Merhaba, Dünya!" Yazın: Yeni bir "Console App" projesi oluşturun ve
Mainmetodu içineConsole.WriteLine("Merhaba, Dünya!");yazıp çalıştırın. -
İnteraktif Hale Getirin:
-
Kullanıcıya adını sorun.
-
Console.ReadLine()ile adını birstringdeğişkene atayın. -
Console.WriteLine()ile "Hoş geldin, [kullanıcının adı]!" şeklinde bir karşılama mesajı gösterin.
-
-
Karar Mekanizması Ekleyin:
-
Kullanıcıya yaşını sorun.
-
ReadLine()ile aldığınızstringdeğeriConvert.ToInt32()ileinttipine çevirin. -
if-elseyapısı kullanarak kullanıcının 18 yaşından büyük mü küçük mü olduğunu kontrol edip buna göre farklı mesajlar yazdırın.
-
Bu temel komutlar, yazacağınız her C# programının temelini oluşturacaktır. Bol bol pratik yaparak ve bu komutları farklı senaryolarda kullanarak kendinizi hızla geliştirebilirsiniz. Başarılar!