Adım 1: Her Şeyin Başladığı Yer - Main Metodu

C# kodunuzu yazmaya başlamadan önce, kodlarınızı nereye yazacağınızı bilmelisiniz. C#'ta yazdığınız her konsol uygulaması, çalışmaya Main adında özel bir yerden başlar. Şimdilik burayı programınızın "giriş kapısı" olarak düşünebilirsiniz.

using System;

class Program
{
    static void Main(string[] args)
    {
        // Bütün kodlarımızı bu süslü parantezlerin arasına yazacağız.
    }
}

Adım 2: Ekrana Mesaj Yazdırma - Console.WriteLine()

Bir programcı olarak yapacağınız ilk şey, genellikle ekrana bir mesaj yazdırmaktır. Bu, hem kodunuzun çalıştığını görmenizi sağlar hem de kullanıcıya bilgi vermek için en temel yöntemdir.

Komut: Console.WriteLine("Yazmak istediğiniz metin");

  • Console: Ekrana (konsola) erişmemizi sağlayan bir sınıftır.

  • WriteLine: Console sınıfının bir metodudur ve parantez içindeki metni ekrana yazdıktan sonra bir alt satıra geçer.

  • ("..."): Çift tırnak arasına yazılan metinler, ekranda görünecek olan ifadedir.

  • ;: C#'ta her komut satırının sonuna noktalı virgül konulur. Bu, "bu komut burada bitti" demektir.

Örnek:

static void Main(string[] args)
{
    Console.WriteLine("Merhaba, Dünya!");
    Console.WriteLine("C# öğrenmeye başladım.");
}

Çıktı:

Merhaba, Dünya!
C# öğrenmeye başladım.

Alternatif Bakış Açısı: Eğer yazıyı yazdıktan sonra bir alt satıra geçmek istemiyorsanız, Console.Write() komutunu kullanabilirsiniz. Bu, birden fazla ifadeyi aynı satırda birleştirmek için kullanışlıdır.

Adım 3: Verileri Saklamak - Değişkenler

Programlamada verileri (sayılar, metinler vb.) geçici olarak saklamak için "değişken" adı verilen kaplar kullanırız. Her değişkenin bir tipi ve bir adı vardır.

En Temel Değişken Tipleri:

  • string: Metinsel veriler için kullanılır. (Ör: "Ahmet")

  • int: Tam sayılar için kullanılır. (Ör: 25)

  • double: Ondalıklı sayılar için kullanılır. (Ör: 10.99)

  • bool: Sadece true (doğru) veya false (yanlış) değerini alabilen mantıksal veriler için kullanılır.

Tanımlama: veriTipi degiskenAdi = deger;

Örnek:

static void Main(string[] args)
{
    string ad = "Ayşe";
    int yas = 30;
    double boy = 1.65;
    bool ogrenciMi = false;

    // Değişkenleri ekrana yazdıralım
    Console.WriteLine(ad);
    Console.WriteLine(yas);
}

Adım 4: Kullanıcıdan Bilgi Almak - Console.ReadLine()

Programınızı interaktif hale getirmek için kullanıcıdan veri almanız gerekir. Console.ReadLine() komutu, kullanıcının klavyeden bir şeyler yazıp Enter'a basmasını bekler ve yazdığı değeri bir string olarak size verir.

Komut: Console.ReadLine();

Örnek:

static void Main(string[] args)
{
    Console.Write("Lütfen adınızı girin: "); // Write kullandık ki imleç yanında beklesin
    string kullaniciAdi = Console.ReadLine(); // Kullanıcının girdiği değer kullaniciAdi değişkenine atandı

    Console.WriteLine("Hoş geldin, " + kullaniciAdi + "!"); // Metinleri '+' ile birleştirebiliriz
}

Çıktı (Kullanıcı "Ali" girerse):

Lütfen adınızı girin: Ali
Hoş geldin, Ali!

Önemli Not: Console.ReadLine() her zaman string tipinde veri döndürür. Eğer kullanıcıdan sayı alıp matematiksel bir işlem yapmak isterseniz, bu string değeri sayıya çevirmeniz gerekir. Örnek: int yas = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

Adım 5: Karar Verme Zamanı - if-else Blokları

Programlarımızın "akıllı" davranmasını sağlayan en temel yapı, karar mekanizmalarıdır. "Eğer şu şart sağlanırsa bunu yap, değilse şunu yap" demenin yolu if-else bloklarıdır.

Yapısı:

if (koşul)
{
    // Koşul doğru ise bu blok çalışır.
}
else
{
    // Koşul yanlış ise bu blok çalışır.
}

Örnek: Kullanıcının yaşını alıp reşit olup olmadığını kontrol edelim.

static void Main(string[] args)
{
    Console.Write("Lütfen yaşınızı girin: ");
    int yas = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

    if (yas >= 18)
    {
        Console.WriteLine("Ehliyet alabilirsiniz.");
    }
    else
    {
        Console.WriteLine("Ehliyet almak için henüz çok gençsiniz.");
    }
}

Pratik Özet ve Eylem Planı

Tebrikler! Artık C#'ta küçük ama işlevsel bir program yazmak için gereken temel komutları biliyorsunuz.

Öğrendiğimiz Komutlar:

  1. Console.WriteLine(): Ekrana bir satır metin yazar.

  2. string, int, double, bool: En temel veri tipleri.

  3. degiskenAdi = deger: Bir değişkene değer atama.

  4. Console.ReadLine(): Kullanıcıdan metin girişi alır.

  5. if-else: Bir koşula bağlı olarak farklı kod bloklarını çalıştırır.

Hemen Uygulamak İçin Eylem Planı:

  1. Ortamınızı Hazırlayın: Bilgisayarınıza Visual Studio Community (ücretsiz) kurun veya Replit gibi online bir C# derleyicisi açın.

  2. "Merhaba, Dünya!" Yazın: Yeni bir "Console App" projesi oluşturun ve Main metodu içine Console.WriteLine("Merhaba, Dünya!"); yazıp çalıştırın.

  3. İnteraktif Hale Getirin:

    • Kullanıcıya adını sorun.

    • Console.ReadLine() ile adını bir string değişkene atayın.

    • Console.WriteLine() ile "Hoş geldin, [kullanıcının adı]!" şeklinde bir karşılama mesajı gösterin.

  4. Karar Mekanizması Ekleyin:

    • Kullanıcıya yaşını sorun.

    • ReadLine() ile aldığınız string değeri Convert.ToInt32() ile int tipine çevirin.

    • if-else yapısı kullanarak kullanıcının 18 yaşından büyük mü küçük mü olduğunu kontrol edip buna göre farklı mesajlar yazdırın.

Bu temel komutlar, yazacağınız her C# programının temelini oluşturacaktır. Bol bol pratik yaparak ve bu komutları farklı senaryolarda kullanarak kendinizi hızla geliştirebilirsiniz. Başarılar!